Q-rabatten

Nu ska jag göra ett undantag igen och visa en översiktsbild och inte bara sköna blomsterporträtt. Den rabatt jag för tillfället njuter så otroligt mycket över är q-rabatten. (Varför den heter så kommer snart att framgå.)


Det är en norrsluttning och det är inte lätt att få en praktfull blomning här, men just nu när både backtimjan och hängslöjan blommar med sina kaskader av små blommor så är det härligt att se.

Från andra hållet hamnar nejlikorna och lavendeln i blickfånget.


Eller så går man längre fram och zoomar in bergormroten som omfamnas av funkians blad.



Och varför är det q-rabatten då. Jo i min amatörmässiga skiss över trädgården i excel, så är alla rabatter "numrerade" i bokstavsordning. Så att jag ska kunna hålla reda på var jag planterar nya växter.

P, q, r, s och t skapades 2006 när vi byggde ut huset och fick massor av schaktmassor över. Det blev grunden till två terasser i stället för att betala för bortforsling av jorden.

Någon mycket skarpögd läsare kanske upptäcker att jag kommit till z redan. Vad gör man när alfabetet tagit slut, inte kan man sluta gräva nya rabatter? Jo, man gör som i excel antar jag, fortsätter med aa, ab, ac...

Alla kan ju se att det finns gott om utrymme för flera rabatter.

6 kommentarer:

  1. Det är på många områden jag ligger i lä. Jag har inte kommit till A än. Men du har det jättefint och verkligt ordningssamt.

    SvaraRadera
  2. Det var väl ett supersmart sätt att hålla koll på rabatterna och kul att se översiktsbilder :)

    Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  3. finns massor av plats att gräva på det ser jag det! ;)
    Vilken härlig rabatt!

    SvaraRadera
  4. Såna rabatter gillar jag, med marktäckare som döljer jorden, det är så fint. Vi ha en sån kulle som skiftar färg efterhand som olika blommor slår ut. Ha en solig helg/Carita

    SvaraRadera
  5. Klart att det finns plats för fler rabatter :) Tänkte på dig i veckan när jag trodde att min fina lilla primula hade fått ben och knattat i väg härifrån. Men så i går när jag gick igenom mina rabatter så hittade jag den precis där jag satte den i våras :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  6. Riktigt snyggt! Du har verkligen blick för hur det ska vara!

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.