Vitfjärilarnas år

Det bara kryllar av vita fjärilar i år. Lite obehagligt, eftersom det är deras larver som brukar äta upp kärleksört och annat gott. Men de är ändå så vackra att det är lätt att inte tänka på larverna när man ser dem festa på lavendeln.



En annan fin gäst är citronfjärilen. Notera att solhatten redan har öppnat sig och bjuder på nektar.



Och dahliorna är också ett tillhåll för vackra fjärilar. Här är det den silverstreckade pärlemorfjärilen som poserar snällt.



Och så hade vi makaonfjärilen på återbesök häromdagen igen. Den satt på pelargonen, men inte så länge att jag hann hämta kameran. Så bilden nedan är från förra besöket i början av juni.



Det är inte många nässelfjärilar och inte ett enda påfågelsöga har jag sett i år. Men säsongen är ju inte över ännu. Jag kanske får tillfälle att återkomma med ytterligare ett fjärilsinlägg.

♥ ♥ ♥




3 kommentarer:

  1. Hej Charlotta!
    Här är det också mest kålfjärilar, kanske kommer påfågelsögat och amiralen när solhattarna blommar. Hoppas på det. Makaonfjärilen har jag bara sett hos min dotter, den är praktfull.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Det märks att det är varmt för det fladdrar omkring fjärilar i olika färger sådana som man inte sett tidigare.Makaonfjäril den har ännu inte hittat hit upp till Västerbotten men med tanke på vårt klimat nu för tiden så kanske den kommer så småningom.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  3. Åh! Makaofjäriö!!! Den har jag endast sett ett par gånger. De är fantastiska.

    Här vimlar det av fjärilar av olika sorter just nu. Ska nog inspektera min kärleksört i morgon. Visste inte att den riskerar att bli larvmat.

    Kram och solsken
    Linda

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.