Gallra, gallra, gallra

I våras blommade äppelträden som aldrig förr.



Eller jo, det har nog varit samma storslagna blomning några gånger förr, men aldrig att så många kart har etablerats och börjat växa.



Och när inget regn och ingen kyla kom och skrämde bort pollinerarna så blev det kart av nästan varenda blomma.



Så för att få någon frukt av ätbar storlek så började vi gallra. Tre fulla skottkärror med kart har hittills hamnat på komposten.




Men det är inte säkert att det blir någon ätbar frukt i alla fall. För det verkar som om nästan varenda litet kart är angripet av rönnbärsmal eller ännu värre; äppelvecklare.



Och så har vi torkan också. Kanske orkar inte trädet med ens de frukter vi låter vara kvar. I så fall är ju all gallring bortkastad möda... Men inte gråter vi för det. Det blir en ny omgång nästa år. Men då kanske vi ska sätta upp fällor för rönnbärsmal. Vet inte om de hjälper eller bara lockar dit ännu fler malar med sin feromondoft...?

4 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar på min blogg. När vi bodde i Stockholm hade vi massor av olika äppelträd, här har vi endast en vildapel i "parken" som vi behållit för det är så vackert när det blommar. Annars har jag tröttnat på att ta hand om äpplen efter 30 år!
    Eftersom jag skrivit att vår am.lind hade börjat bli stor (köpte den som ett 3 m högt perfekt förmat litet träd för 10-12 år sen), så var jag tvungen att gå in och kolla vad det var för lind exakt.
    Det är en "svartlind", T. americana `Nova´ som blir 15-20 meter hög - och det är väl OK eftersom det växer en massa tallar i den höjden bakom parken. Så den får växa på.....
    Däremot växer den en ädelgran av någon sort i samma storlek strax bredvid - och den har nu blivit helt torr inuti. Vi får se om den överlever - och hur pass snygg den är när sommaren är slut! Om jag inte gillar den tas den bort. Vi tog en för 2 år sen och ångrade oss senare att vi inte tog bägge!!
    Som gammal bonsaiist är jag rätt slängd i det här med att beskära träd och buskar, så det enda som hindrar mig är att jag inte kan klättra på stegar - och inte min gamla gubbe heller. Jag är höjdrädd och han har blivit vinglig med åren. Men så länge jag kommer åt med min trädbeskärare så håller vi trädgården i skick!! *fniss*
    KRAM/Susie
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotta!
    Varje vår när äppelträden blommar, undrar jag varför jag inte har några äppelträd. Hoppas du får lite frukt, att smaka.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Trist med rönnbärsmal osv. Kanske blir det ändå några äpplen.
    Miss Stapleton är verkligen fin, rekommenderas!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Beautiful images.
    I loved knowing your blog.
    janicce.

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.