Vallmo-o-lycka

Förra året sådde jag frö av vit vallmo som skulle matcha min vackra vita trädpion.



Eftersom jag är rätt kass på att dra upp frön, så var det ganska förväntad o-lycka att de flesta fröna inte grodde. Men två tappra plantor lyckades komma upp och hålla sig vid liv. O, lycka de överlevde också vintern och glädjen var stor när det faktiskt kom en knopp i en av plantorna.



O-lycka att trädpionen blommat över innan vallmon ens var i närheten av att slå ut... Så mycket blev det med den matchningen.



Nästa o-lycka blev förlust av vallmoknoppen själv. En dag var den bruten. Jag vet inte om det var insekter som gnagt av den? Det var något kleggigt på stjälken på själva brottsplatsen. Men det kan ju varit katt eller grannens hundar som farit fram också.

I alla fall tänkte jag att kanske, kanske kan jag få knoppen att slå ut om jag sätter den i vas. Jag hade inte stora förhoppningar.

O, lycka när det lyckades.



O, lycka igen, när jag hittade en ny liten knopp i den andra överlevande plantan. Här finns hopp om att få se fler vita vallmoblommor med vackert lila mönster i kalken.


2 kommentarer:

  1. Jättefin, gillar vita blommor, hoppas det blir flera nästa sommar!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Va fin den är! Hoppas den andra också slår ut och att den ser till att fröså sig:-)
    Kram!

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.