Trädgårdsfärger - LJUSGUL

Deltagarrekord i skära trädgårdsfärger. Jätteroligt! Tusen tack alla som deltar och ger mörka vinterkvällar ett färgglatt och inspirerande innehåll. Jag måste erkänna att jag blir glad av att bara titta på bilderna i länklistan. Lyckonivån bara stiger sedan, när jag får titta runt i era trädgårdar och uppleva sommarens färger.




Vi har haft gult förut och guld. Men det finns säkert mer i den gyllene färgskalan. Den här gången utgår vi från den ljusare nyansen, men färgupplevelsen är relativ och det finns inte ett facit på vad som är ljust och vad som är mörkt. Bakgrunden påverkar, likaså ljusets infallsvinkel i bilden.

LJUSGUL


Nästa vecka - brun



15 kommentarer:

  1. En fräsch, krispig färg som du har fångat jättefint på dina bilder. Rabatten med primulan (?) är en vårdröm!
    För mig blir det svårt, jag dras till mättade färger, men det är det som är så härligt med din länksamling, att man lär sig se färgerna man "hoppat" över förut. Du ser, det första jag gör på lördagmorgon är att jag går in på din blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marta! Det är kul att kunna inspirera och det ger så mycket tillbaka. Primulan kommer från en julgrupp som jag fick någon gång under förra seklet. Den är fantastiskt lätt att bara dela och sprida ut.
      Kram /Charlotta

      Radera
  2. Nu blev jag sugen på vår. Alla pingtsliljor.. Vad fina bilder du har som vanligt!

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder.
    Ljusgult -gul är en fin färgtycker jag och påminner om solen .
    De lyser upp i rabatterna och gör mig glad.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  4. Åh, trädgårdsmästaren själv tyckte om gult. Det är kunderna som inte köper blommor i gult :)

    Den maffiga plantan är jättefin! Är det en primula? Tar gärna namnet på den om du har - skulle definitivt passa i min rabatt :)

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  5. Många fina sommarblommande ljusgula du visar - bra inspiration. Jag har alltid sett det som en färg som försvinner efter aklejornas blomning. Visst är det en fin färg - vår för mig på något sätt. Min favorit är nog Primulan i nästan limegult och Kungsljuset för det är väl det?

    Önskar dig en fin lördag! Carina

    SvaraRadera
  6. Nu blev jag riktigt imponerad! Tänk att den klarar sig och växer på det sättet - mina brukar inte överleva särskilt länge inomhus, men det kanske är rabatten man ska satsa på. Skulle den växa så pass att delar behöver förpassas till komposten så skulle jag bli jätteglad för ett skott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. PS! Har du en e-postadress som jag kan mejla adressen till?

      Radera
  7. Så mycket fint i ljusgult! Älskar ljusgult:) Vad är det för växt i ditt collage, längst upp till vänster? En lökväxt?
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. De ljust gula blommorna är en dahlia. Med solens strålar som ljuskälla blir de nästan genomskinligt ljusgula. Den är så fin och älskas av humlorna.
      Kram Charlotta

      Radera
  8. Härliga ljusgula blommor hos dig! Den fina primulan är helt underbar :)

    SvaraRadera
  9. Åh, den där primulan var urgullig! Upp på önskelistan. Fina ljusgula bilder. Tack för att du hittade på den här temat! /Anette

    SvaraRadera
  10. Ljuvliga bilder!
    Trevlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Nydelige lyse gule blomster. Det er virkelig en lekker og delikat farge som passer sammen med så mye annet i hagen. Jeg er blitt mer og mer glad i den fargen. Ha en fin søndag.

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder - och nu har man en del bloggar att gå igenom! Jättetrevligt!!
    Konstigt nog trodde jag inte att jag hade så mycket ljusgult, men det visade sig att där hade jag fel. Jag har massor.....

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.