Trädgårdsballerinor


Aklejorna är färggranna ballerinor. Några har enkla kjolar, andra har många lager. En del kjolar är rundade medan andra är spetsiga. Och nu kommer pastellaklejorna också, med sina långa vackra sporrar och fantastiska färgkombinationer.


Aklejorna är så lätta och sköter sig alldeles själva. Men ett undantag finns, guldaklejan. Kanske sitter den på fel ställe - jag har planterat om den ett par gånger. Vissa år blir den så klen och ynklig och jag tror att det är sista gången jag får se den, men i år verkar det som om den har fått ny kraft igen.

Pastellaklejorna frösår sig inte, men hos mig är de (med undantag av den gula) i alla fall väldigt pålitliga och har växt troget i många, många år nu. De blir kraftigare och mer rikblommande för varje år tror jag. Jag klipper bort vissna blommor och får hela sommaren nya knoppar, inte så överdådigt som i juni men tillräckligt för att känna att plantan är en prydnad hela säsongen.

8 kommentarer:

  1. Visst är de underbara och jag älskar blommor som sprider sig lite som de vill. Det är ju så spännande att se vad det blir av dom. /Anette

    SvaraRadera
  2. Så den ljusgula med långa sporrar är också en pastellakleja? Den blev jag stormförtjust i nämligen. Gick och suktade efter en liknande på Chelsea.

    SvaraRadera
  3. HEJSAN lillasyster .... Så vackra bilder.. både nu och alltid.. Aklejor.. finns en lite par här enbit därifrån jag bor.. där finns många olika färger.. I går var det Student här.. mestadels för min del i regn.. kolla hemsidan.. där finns bilder..
    Må så gott .. pratade med mamma i telefon i torsdags tror jag det var ..
    HA DET SÅ BRA

    SvaraRadera
  4. 2 mycket fina bildkollage du bjuder på! Riktiga skönheter som du valt ut och ramat in fint. :-)

    SvaraRadera
  5. Underbara bilder på underbara blommor.
    Önskar dig en härlig lördag kväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Jag älskar aklejor men visste inte att guldaklejan var så kinkig. Har frösått i år men det har bara kommit upp några ynkliga blad och då börjar jag väl förstå varför. Silkesvantana på...
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder av dina ballerinor. Mera sommar går inte. Härligt!

    SvaraRadera
  8. Aklejor är mina favoriter i trädgården. Jag har, förutom de vilda, en tidigblommande "Spring Magic Navy and White" och en liten scharlakansakleja. Den sistnämnda är lite tanig, men jag tror att det beror på att den hamnat fel i rabatten. Flytt skall genomföras snarast. Du har en hel balettuppsättning med vackra ballerinor!

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.