Funkia funkar i alla väder

Ibland hör man att funkia mest odlas för de vackra bladens skull. 




Visst är bladen vackra och de fyller tacksamt i rabatterna och i buketter. Men att det bara skulle vara för bladens skull de odlas, jag vet inte jag.


Jag gillar masseffekten av den brokbladiga funkians blommor i slänten. Och humlorna älskar också blommorna, som står sig i många veckor eftersom knopparna slår ut successivt på de höga stjälkarna.

    


Varje blomma är dessutom ett litet konstverk i sig om man går nära för att studera dem.





Den här mörka skönheten vet jag inte om den är en funkia, för jag kan inte minnas att jag planterat den. Bladen är ovanligt smala men blommorna är ju väldigt karaktäristiska och ser absolut ut som funkia i mina ögon.


Min slutsats är att funkior kan odlas lika mycket för sina blommors skull som för bladen.


2 kommentarer:

  1. Håller med! Gillar också verkligen blommorna, fina stänglar och som du skriver - hållbara blommor.

    SvaraRadera
  2. Hej, den där blomman har jag sett här i södra Dalarnas trädgårdar också. Blomman är ganska oansenlig men i närbild mycket vacker. En kraftig regnskur kan dock få hela blomstjälkarna på fall.
    Nu är det nästan slutet av säsongen vad gäller blommande växter. Nu är skördetimmen slagen
    Ha en fortsatt fin sommarvecka

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.