Luktärt

Snart slår luktärterna ut. Jag köpte en påse frön med mörkröda, nästan svarta luktärter som jag sådde ganska sent.


Och med ihärdigt vattnande så verkar det som om de tänker belöna med blomning till slut i alla fall.



Annars är de slingrande tentaklerna också vackra och det är nästan värt besväret bara för dessa sirliga mönster.



Den lilla "flugan" har hittat sin plats. Nästan samma krok på sina ben som luktärten på sina spröt.

Rosenvialen - det perenna substitutet för luktärter - för oss som inte orkar hålla på med sådd och omplanteringar. Den har haft utslagna blommor i en vecka drygt. En pålitlig blommare hos mig.


Men den doftar ju inte. Hellre doftlösa blommor än inga blommor alls är min tanke bakom rosenvialen. I år verkar det ju som att luktärts-odlingen kommer att lyckas, men jag har försökt förut och det har inte alltid gått så bra. Kan man ha en back-up, så är det ju fantastiskt.

5 kommentarer:

  1. Hej Charlotta!
    Inga luktärter här i år. Vet inte vad som hände med mina sådder, men det är ärter i krukorna.
    Inte helt fel det heller men de doftar inte.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvaraRadera
  2. så fina!! Jag sådde inga i år och nu ångrar jag mig...såklart!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Ja dom är lite knepiga de där luktärterna, men ack så vackra...och doften sen!!
    Ljuvliga bilder som vanligt.
    Ha en skön vecka!
    Kram från ett regnigt Blekinge och Titti

    SvaraRadera
  4. Svart är snyggt och vilken fin bild med flugan! I år ärförsta året jag inte haft luktärtor. Har märkt att doften är väl stark för mig och så är det ju det här med luktärtor och mycket vatten
    Kram Luna

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra bilder! Luktärter har jag alltid älskat och bilden med flugan är ett konstverk! Så snyggt!

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.