Trevligare ändå


Usch, gårdagens ämne var lite trist. Humlor är trevligare än sniglar, även om de svarta är relativt oförargliga.

Jag läste på om mördarsniglarna. De stora övervintrar inte utan dör på hösten. Det är bara ägg och små sniglar som övervintrar och som kommer igång på våren, redan vid +4 grader. Så det gäller att hålla ögonen öppna på våren och försöka fånga och förstöra så många små som möjligt innan de börjar "yngla av sig".

Min trädgård är än så länge en fristad - men jag inser att det förmodligen inte kommer att förbli så. Lika bra att vara mentalt, och kunskapsmässigt, förberedd.



2 kommentarer:

  1. Ja visst är det. Killen som var här med vattnet idag Hittade två förra året nu har han en hel del.Det är nog därför jag inte har så mycket för jag tog många små knattar i våras.
    Det gäller att kämpa på.
    Ha det gott
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Men humlor är välkomna. Idag såg jag en som hade så mycket nektar på benen att den inte kunde flyga, utan landade på rygg så fort den försökte. Jag hjälpte den så den fick luft under vingarna. / Britt

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.