Trädgårdsfärger #5 - Den lilla lila

Förra veckas färgtema tolkades underbart, med jättefina bilder där umber fick ett "ansikte". I Tittis trädgård fick vi också en jättefin beskrivning av hur olika nyanser av umbra ska tolkas ur ett konstnärsperspektiv. Och umbra ska det nog heta, på svenska. Men ingen hade i alla fall misstagit sig på att det var brunt vi letade efter.

Den här veckan tänkte jag att vi utöver färgen också kunde lyfta fram det lilla. De små, de där som man kanske inte ser direkt men som fascinerar stort när man väl fokuserar.



Hos mig börjar det tidigt på våren med de små krokusarna. Några har rymt från rabatterna och det ger ännu mer känsla av kraft och nytt liv när blommorna väljer sin egen växtplats.


En annan växt som visar växtkraft är lammöronen. Egentligen är det ju bladen som är syftet med den här fina växten. En marktäckare med ljusa, ludna blad. Men när stjälkarna börjar sticka upp är de så strama och snygga att jag inte har lust att klippa av dem. Och när blommorna sedan kommer, ja då har jag inte hjärta... Jag börjar stötta i stället, om de blir rangliga och svårhanterliga. Lammöronens små lila blommor är nämligen stora insektsmagneter och speciellt humlorna älskar dem.


En annan liten lila favorit hos mig är violrutan. Den är inte bara söt, den är kinkig också. Jag tror att den är lättodlad i andra jordar och lägen, men hos mig är den en kämpe och jag blir lika pysslig varje år när den tittar upp - för jag vill ju göra det så bra som möjligt för den lilla  plantan. Oftast så får jag en eller kanske två blomstjälkar och det är ju egentligen inte mycket att hurra för. Den breder inte ut sig och den verkar inte vilja fröa av sig. Så jag får väl fortsätta pyssla om den som en delikat liten raritet.





Nästa vecka: Mossgrön



- - -


8 kommentarer:

  1. Det är trist när en blomma inte vill trivas hur man än försöker. Jag har misslyckats med lammöron, som jag tycker har så läckra blad. Vackra bilder på dina småttingar.

    SvaraRadera
  2. Fina små lila. Violrutan har jag aldrig provat, men jag har sett stora bestånd i en trädgård, så vill den sig så...Fortsatt bra helg!

    SvaraRadera
  3. Hej, vad svårt det var idag :-) Det blev en riktig utmaning. Vackra lila blommor du har! Trevlig helg. Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vackra blommor, Lammörat har riktigt fina blommor när man ser dem på ditt foto. Violrutan har jag på min önskelista. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Jag verkligen älskar violrutan. De sirliga bladen och de vackra blommorna. Men absolut är de kinkiga!

    Ha en skön fortsatt helg!

    Veronica

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig färg på din krokus och violrutan är så söt. Den kanske är lite knepig. Jag har ett par stycken men dom vill inte riktigt ta sig och bli stora. Jag skulle vilja ha en hel rugge. Men den kanske tar lite tid på sig. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  7. Härliga lila blommor! Lammöron är jag så förtjust i, de passar lite överallt i trädgården. Ha en skön vecka/ Kram Titti

    SvaraRadera
  8. Växter som hittar bra egna ställen att bo på gillas av mig. Violrutan så söt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.