När växter själv får välja

så brukar de trivas. Därför låter jag gärna självsådda plantor stå där de kommer upp. För om de väl kommer upp så är det växtkraft i dem, jag är nämligen ganska flitig med kultivatorn och jag är rädd att jag ibland till och med brukar rensa bort även sådant som jag själv har påtat ner vid ett tidigare tillfälle. Det är ju svårt att se skillnad på ogräs och fint när de precis sticker upp sina gröna hjärtblad.

Något som däremot aldrig rensas bort är blommor som själva väljer att växa och blomma på grusplanen. Jag mår så bra när jag ser blommande penséer mitt i den öde grusytan. Även öknen har liv och blommar! Jag vill gärna dra denna tanke ytterligare ett steg och tänka att även i "till synes" öde och tråkiga liv, kan det mycket väl finnas fantastiska prunkande och levande blomster-öar.



Mer självvalt hos Hélena i Blommig Fredag!


8 kommentarer:

  1. Vilken fin färg på penseerna.
    När de frösår sig där de verkligen passar så får de vara kvar här också.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  2. Jag lade grus i våras och ser fram emot nästa år i förhoppning om att några små frön av något har förirrat sig dit och börjat blomma, som dina underbara Penséer!
    Vilken färg!
    Såå, snyggt :)

    Ha en skön lördagskväll!

    SvaraRadera
  3. You have make a beautiful photo!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  4. Visst är det snyggt med växter i gruset och penséerna var helt bedårande. Snyggt med det hårda och det skira!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Härligt att läsa att du inte rensar bort de självsådda blommorna i grusgångarna :-), för jag är likadan och har också likadana små som växer lite varstans i våra grusgångar.

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.