Grannt hos grannen

Det sägs att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet. Jag vet inte jag, men grannen har en lönn som jag njuter av att titta på i dessa tider. Som en brinnande fackla bakom lekstugan.



Jag har ingen brinnande lönn själv, men en stilig rödbladig japansk fliklönn.
Den är ganska anonym i slänten under sommaren, här är en bild från mitten av augusti.



I mitten av september hade bladen den här vackra bronsaktiga färgen.


Som alla lönnar rodnar också den rödbladiga på höstkanten. Förra veckan hade den släppt bronsfärgen och lyft sig i förhållande till sina grannar. 


Och idag, inte en eldsvåda som hos grannen, men nog kan man säga att är den självlysande.


Det var en så vacker dag idag och jag lämnade faktiskt den vackra lönnen för en promenad i omgivningarna.


PS.
Det går att länka ROSA i trädgårdsfärger hela veckan för den som vill dela sina sommarminnen.

3 kommentarer:

  1. Härliga höstbilder och kul att se förvandlingen av den japanska fliklönnen. Det är nästan så att den gått "way over the top" till sist och fått färgfnatt... :-)

    SvaraRadera
  2. Lönnar i alla storlekar och former är verkligen en tillgång i trädgården - speciellt nu på hösten.

    SvaraRadera
  3. En riktig stoppsignal har du i den lönnen på din tomt! Det är så vackert med dessa färger och de ändrar sig hela tiden nu.
    Jag önskar mig lite vanliga lönnar häromkring, dom finns inte så mycket här av nån konstig anledning.
    Agneta kram

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.