Live and let die

Låt leopardsnigeln leva...


...har jag hört. Den ger sig på andra sniglars ägg och hjälper till att hålla spanjorerna stången. Jag vet inte om det är sant, men jag vet att leoparderna inte förökar sig speciellt häftigt och de gör nog inte värre skada än svarta skogssniglar. Visst kan de börja tugga på en planta, men det blir ju aldrig massinvasion.

Men låt inte åkersniglar och spanjorer leva...



Innan jag hade stiftat bekantskap med spanjorerna trodde jag i min enfald att åkersniglarna nog inte var något att bry sig om. De var ju så små och de gjorde väl ingen skada. Efter ett par tre år förstod jag att även åkersniglar blir väldigt många om man låter dem härja fritt. Enda nöjet med dem var att vi fick en massa söta grodor i trädgården också.



Spanjorerna ska DÖ!!!  Nu är tiden att låta plankor ligga på jorden och i gräset och locka till sig de slemmiga krypen. Låt er inte luras av att de är små. Det är bara de små som övervintrar! I dag har jag fångat sju-åtta stycken. Det blir ungefär 2500 snigelägg färre nästa säsong.

1 kommentar:

  1. En 'sanning' jag också läst - pantersnigeln är bra! Men så skrev en insatt person, biolog tror jag, pantersnigeln är lika invandrad som spanjoren och nyttan är helt överdriven även om de inte sprider sig lika raskt. Så jag jagar jäms av. ja förutom de vanliga vita och svarta som fanns här när jag var liten :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.