Helgens rosa toner


En hel del rosa charmörer har fångat mitt intresse i helgen.

Först ut hjärtbergenian som växer bakom garaget. I år har den blommor i varje planta och fungerar som jag tänkte, då för så där en fem-sex år sedan, som jag flyttade dit plantorna.



Nästa hjärteknipande varmrosa bukett är löjtnantshjärtat. Alltid lika pålitlig och rikblommande, utan att jag behöver göra någonting.



Sockblomman är lite knepigare, men den verkar ha fått en fin vintervila, för den är väldigt kraftig blomning på i år. Tyvärr tittade blommorna upp innan jag hann att rensa bort fjolårsbladen, så lite stukad blev den ändå. Den kräver sin närbild i marknivå för att visa sin vackraste sida.



Violtulpanen däremot syns på långt håll. På morgonen och kvällen håller den ihop sina kronblad men i solen på dagen visar den sitt vackra inre (som vilken tulpan som helst).


Till dessa rosa toner hör också ett kraftigt vinande av myggvingar. Jisses, vilken invasion med mygg det var när jag var ute och gick kvällsrundan. Hmmm minns förra året då vi knappt såg ett knott på hela säsongen, det händer nog inte igen. Kvällens myggtäthet är ju egentligen det vanliga här i skogskanten, men man glömmer ju så lätt...

♥ ♥ ♥

9 kommentarer:

  1. Hej Charlotta!
    Löjtnantshjärta är vacker, har haft den i vitt, men den försvann efter några år. Sockblomman är en riktig skönhet. Det finns så mycket som blommar nu, hinner knappt med.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  2. Fine lyserøde forårsblomster. Løjtnantshjerte er så fin og er flittig til at så sig. En gang imellem finder jeg en hvid mellem frøplanterne.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  3. Löjtnantshjärta är en favorit, helt otroligt att en blomma kan ha en sån form. Våra har inte ens knoppar ännu vad jag kan se men dom är på gång. Det går ju så fort nu med den här värmen. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  4. Ljuvliga rosa drömmar och väldigt kul att fler än jag gillar och planterar bergenia :) Hörde på nyheterna att man varnade för en ovanligt rik myggsäsong...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Sånne søte rosa. Er det Tulip "little beauty" på siste bildet ditt? Det er en deilig tid nå, men så irriterende at myggen har kommet da. Dere ligger nok litt foran oss her i Värmland.
    God pinse.
    Jannicke

    SvaraRadera
  6. Rosa är verkligen en vacker färg i trädgården! Läcker liten tulpan på sista bilden. Ser att vi har samma sockblomma, du och jag. Men tänk att jag rev bort all bergenia när vi köpte huset! Idag ser jag hur snygg den är kombinerad med tulpaner och önskar att jag haft åtminstone en liten del kvar.

    SvaraRadera
  7. Rosa toner har många blommor i min trädgård också. Sockblomman , den var fin, den ska jag hålla utkik efter!
    Här är ännu sparsamt med mygg,men vi har också jättetorrt just nu!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. Det är en härlig tid nu. Jättefina bilder! Löjnantshjärta har jag alltid gillat men sockblomman har jag nog aldrig sett. Så söt den är. Hade jag haft min trädgård kvar hade jag skaffat den.

    SvaraRadera
  9. Ja vilken maj vi har haft! Sen dessa mygg, huuu, jag är helt uppäten och att vara ute på kvällen är omöjligt! Så himla trist att man inte kan njuta av de sköna kvällarna...
    Ha en solig och glad fredag :)
    Kram Titti

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.