Magiska september

Plötsligt blev det höst, nästan höst. Älskar den krispiga klara luften.

Några växter kommer med blommor nu. Är det inte magiskt att upptäcka dem en frisk septembermorgon.

 

Andra växter fortsätter att blomma. Som den fina pelargonen, som jag aldrig tog mig för att flytta från källargången.



I år är också vindruvsskörden magisk. Så otroligt många klasar med druvor och en sort är redan mogen med söta, välsmakande, relativt stora druvor.



Det har varit väldigt fint väder under sensommaren i år. Lagom fuktigt, inte för kallt. Många långpromenader utanför trädgården har jag unnat mig. Förlåt min fäbless för solnedgångar, men jag kan inte låta bli att föreviga dessa magiska stunder när jag är ute och går i skymningstider med utsikt över Hornborgasjön.

Som när solen stod precis mitt över vägen ut mot Fäholmen.



September är en magisk månad, och den är bara inledningen till hösten. Jag ser fram emot en frisk och skön fortsättning på hösten.



Ännu har jag inte slitit ut promenadvägarna och det finns ju en hel del kvar att uppleva innanför tomtgränsen också. Som blyblommorna, de har bara börjat slå ut knopparna.


Nästa inlägg kanske jag kan återkomma med en fin bild på flera vackra blå blomställningar.

♥  ♥  ♥

Länkar till Trädgårdsfägring


11 kommentarer:

  1. Som jag njuter av dina stämningsfulla bilder. Den första, där blomman, tidlösa?, hamnat i rampljuset. Solen mitt i vägen och nästa bild, makalöst vacker! Vilka fantastiska molnformationer! Visst är väl blyblommorna ljuvliga med sin klara blå färg. Jag har en i mitt uterum som spridit sina tentakler och blommat hela sommaren. Nu fastnar de vissna blommorna mest i håret när jag går där och pysslar :)

    Ha en fin helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  2. Precis som dig älskar jag - egentligen - september. Brukar vara min favoritmånad eftersom det fortfarande är ganska varmt, både i havet och på land, men i år så är jag besviken. Efter att inte fått nåt regn att tala om under hela säsongen så verkar det som om det regnar varenda dag nu - och det gillar jag också - men värmen försvann helt. Från att ha varit så varmt att man knappt stod ut, så blev det så kallt att man knappt kunde sitta ute på lunchen. Dessutom så verkar det som alla buskar och träd tror att det redan är oktober och har börjat förändra sina färger samt fälla löv - och barr! Det senare har vi hela baksidans gräsmatta täckt av.....
    KRAM och TREVLIG HELG/Susie

    SvaraRadera
  3. September är nästan en djuprosa månad med cyclamen, hortensior och en hel del annat. Dina bilder med Hornborgarsjön är underbara och roligt att se sjön och solnedgången, inte bara tranbilder - förlåt alla fågelfotografer :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  4. Jeg er så enig med deg i at september er en magisk måned. Spesielt når været er så fint som i år. Den friske luften og det vakre lyset gir en fantastisk stemning. Ikke minst med alt det fine som blomstrer hos deg.
    Jannicke

    SvaraRadera
  5. Magiska solnedgångar kan man väl inte få för många av. Tänk att jag hela tiden trott att du håller hus i Skåne, ha, ha, ha. Druvorna ser goda ut. Fin skörd här också även om jag bara har steketdruvor än så länge.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Hej Charlotta!
    Vackra bilder, visst är hösten fin. Egna druvor låter inte fel.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  7. Jag gillar också September eller hösten överhuvudtaget även om det är magiskt när våren också kommer så småningom men alla årstider har ju sin tjusning så är det bara.Så underbart fina naturbilder du visar oss de är som fina tavlor.Ha det gott Margareta

    SvaraRadera
  8. Beautiful photos !
    Greetings

    SvaraRadera
  9. September er en virkelig dejlig måned 😀 Her har vi fået lidt for megen regn, så nu håber vi at resten af måneden bliver tør.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  10. Älskade september...en favoritmånad...visst är det höst i luften men än är det sköna dagar!
    Höstkram från Titti

    SvaraRadera
  11. Vackra bilder!
    Den där magiska solnedgången...wow!

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.