Dofter

De senaste vetenskapliga rönen påstår att det är dofterna som gör skillnad för välbefinnandet, inte grönskan i skog och natur. Jag förmodar att man kan applicera det på trädgården också. Det händer ofta att jag kommer på mig själv med att bara stå still och dra in väldoften i näsan.

Nattljusen doftar som mest under kvällarna.



Åbrodden och citronverbenan behöver man röra vid för att frigöra de starka och goda dofterna.

 


Magnolian hör ju egentligen försommaren till, men när det kommer enstaka eftersläntrande blommor så måste jag gå nära och "sniffa" på den exotiska parfymdoften.



Kryddväxter ger också härliga dofter i trädgården. Persilja, t ex brukar jag låta växa bland blommorna, men här är det nog mer klematisen som nästlat sig in bland persiljan. Härlig blommande doft-kombo i alla fall.



Allra bästa doften så här års är för mig ändå floxen. Jag kan inte få nog av den. Jag älskar den!

  


Och floxen är så lätt att dela och föröka, så jag kan ha den nästan över allt.


Doftande augustihälsningar!

  ♥ ♥ ♥

Länkar till Trädgårdsfägring

4 kommentarer:

  1. Intressant! Fast egentligen spelar det kanske inte så stor roll om det är det gröna eller dofterna - det viktiga är att vi går ut och upplever. Håller med om att dofter, de goda, förhöjer. Flox har blivit favoriter hos mig också och i våras hittade jag bland annat den höga och ljust rosa 'Utopia' som jag såg i Göteborgs botan förra sommaren. Färgskalan och sorterna är ju väldigt stor :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotta!
    Det är ljuvligt med dofter, och håller med dig Floxen doftar helt fantastiskt. Har skaffat fler av den, och ångrar mig inte, de är vackra dessutom.
    Ha det bra /Marika

    SvaraRadera
  3. Jag kan känna doften ändå hit :) Citronverbena, flox, tomatblad...ja listan kan göras lång av väldoft :)
    Sensommarkram från Titti

    SvaraRadera
  4. Beautiful garden ! I love pink phloxes!
    Greetings

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.