Fröförökning

Jag har lyckats driva upp magnolia-plantor från frö en gång förut.

Av tiotalet småplantor vissnade de flesta bort när jag glömde vattna, men ett par plantor överlevde. Året var 2015 och på hösten planterade jag ut dem.



Två torra somrar i rad klarade jag dock inte att hålla liv i dem. Torkade de verkligen bort? Kanske vattnade jag för mycket...? Kanske hade myrorna byggt bo i marken och förstört? I alla fall, i våras förblev sista lilla pinnen livlös.

Nu är det dags att börja om. Skam den som ger sig. Frukterna är mogna och fröna börjar trilla ut.

  


  


Jag har petat ner fröna i krukor som jag täckt med fiberduk. Sedan får de stå nedbäddade i en av pallkragsbäddarna över vintern. Så lyckades jag förra gången. Det ska väl gå igen, tänker jag.
 

Fungerar inte fröförökningen så har jag faktiskt en rotad avläggare som jag har flyttat till kruka också. Har inte bestämt mig för om jag ska förvara krukan inomhus (frostfri källare) eller om den ska få stå nergrävd i pallkrage bredvid frökrukorna. Jag tror ju att utomhus är bättre egentligen, bara det inte blir vargavinter.

Jag har ingen bild på "sticklingen" - men många, många bilder på moderplantan. Inte så många i helfigur dock, men en bild sedan i somras hittar jag i arkivet.



♥ ♥ ♥





5 kommentarer:

  1. Åh så smart och spännande!
    Håller tummarna att det lyckas nu...
    Varm höstkram från Titti

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotta!
    Spännande, hoppas du lyckas få dem att gro och överleva.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Två gånger har jag fått magnoliaträd i gåva, två gånger har jag fått se dem dö på ett tidigt stadium. Uppenbarligen inget jag ska pyssla med. Väldigt intressant att läsa om dina förökningserfarenheter och det ska bli spännande att följa det nya försöket!

    SvaraRadera
  4. Roligt! Jag håller tummarna att projektet lyckas. Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Fröplantorna är känsliga de 4-5 första åren. Jag förlorade flest innan jag insåg att de första vintrarna behöver de förvaras frostfritt. Tog död på samtliga M. cylindrica när de fick stå ute i en kallbänk. Så nu flyttar jag in sådderna och räknar vintrar tills jag kan sätta ut dem. Men M. sieboldii är mindre känslig och du har kanske en ännu bättre zon än jag har :)

    När jag ser nästan helkroppsbilden tänker jag - en 'skog' av magnolia att vandra under :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.