Sommarhälsningar

Jag gick igår kväll och tänkte att nu är den mesta blomningen över för den här gången. Enstaka pioner blommar på böjda stänglar efter regnandet.



Kaskaderna av blommor i träd och buskar har ersatts av mindre överdådiga blomvarianter. Som stjärnflockorna på sina stänglar. Förresten, rensade jag inte bort dem förra året? Kanske bara tänkte göra det. Rosten som fläckar bladen är tråkig och fast blommorna är så fina är det inte värt att ligga på knä och plocka bort att fula blad.



En liten lek roade jag mig med igår kväll också - "fel blomma till bladen". Som de här underbara borstnejlikorna som hittat sig ett hem under magnolians nedersta grenverk.



Eller denna eftersläntare på klematisrankan, som lagt sig att vila i buxbomshäcken.



Och när jag hade lekt färdigt så lyfte jag blicken och insåg att blomningen är alls inte över. Det finns fortfarande kaskadblomning att skåda, bara på andra ställen.

Spireorna är magnifika i år.



Och lavendeln har kommit igen fantastiskt fint efter vinterskadorna förr-förra året.



Penningbladen blommar verkligen i kaskad. Egentligen ogräs här på grusgången, men jag har inte hjärta att rensa bort dem för de är ju så fina.



Så visst finns det härlig och stordådig blomning även under mitten-sommaren. Och snart kommer rosorna... och dagliljorna... och floxen, så inte kommer jag att vara utan blommor under semestern inte.

Sommarhälsningar!
♥ ♥ ♥

Länk till Trädgårdsfägring


7 kommentarer:

  1. Den där riktiga blomsterchocken är förstås över i alla fall hos mig som inte har så många rosor. Bladens tid hos mig, men tittar man lite här och där går det få ihop både stora och tjusiga buketter. Din lavendel är ju helt ljuvlig och penningbladen makalösa!
    Kram
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Det ser bestemt ikke ud som om din have er færdig med at blomstre for nu, der er da masser af farve og det lyder som om der er meget mere på vej 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvaraRadera
  3. Hej Charlotta!
    Visst är det mycket kvar, att se fram emot. Stjärnflockan såg för bedrövlig ut förra året, rensade bort en hel del för att de tagit över, men också för att bladen var så fula. I år ser de friska och fina ut.
    Ha en fin semester /Marika

    SvaraRadera
  4. Så fint du har det i din trädgård och mycket att glädjas åt och dessutom mycket att se fram emot fortfarande.I vår trädgård som har zon 5 här är det otroligt mycket som händer och man får glädjas varje dag för nya knoppar som har brustit ut till en ny vacker blomma.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
  5. Det blir verkligen en paus så här års men jag tycker att senare delen av sommaren är lugnare och skönare utan alla blommor. Bara man har något som ger färg... Och sen kommer de där fina djupa färgerna :)
    För ett par år sedan så hörde jag ett avsnitt av Odla med P1 där de pratade om larverna som ger fula blad på stjärnflockor. Jag grävde oxå bort... Men de sa att man kan, om man vill, spruta med Pyrex på bladen, så blir det inte så. Sen är det en annan fråga om man vill använda det :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Å ja, det er på ingen måte over for blomstringen i hagen din. Du har fortsatt mye å nyte. Jeg er i sone 4/5, så her ligger vi litt etter.
    Fortsatt god sommer.
    Jannicke

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.