Aklejornas tid

Aklejornas tid är en tid av stor blomsterprakt.

  


De korsar sig och fröar av sig och kommer upp där de helst vill. Ibland tar jag och flyttar någon som har en färg jag vill ha i en speciell rabatt och ibland fungerar det, ibland inte. De vill helst stå där de själva har valt plats. 



 Och jag har personligen inte något emot färgkrockar.

  


Inte formkrockar heller, om det nu ens finns något som heter så...

  


Ibland slår de rot i grusgången eller i stenmuren, men vad gör väl det. De brukar få stå kvar och året efter är det alltid roligt att få uppleva vilken färg just den blomman får.



Aklejornas tid är inte förbi. Jag som har en skuggig trädgård med lerjord i botten har inget problem med att aklejorna vissnar efter blomningen. Det brukar komma nya blomknoppar nästan hela sommaren. Inte lika överdådigt som före midsommar, men ändå. Klipper man bort fröställningarna så kommer det nästan garanterat nya knoppar på samma stänglar.



Aklejornas tid är en underbar tid! 

♥ ♥ ♥

Länkar till Trädgårdsfägring

8 kommentarer:

  1. De älskar jag också. Min man var tokig i dem. Så många fina färger och former du har. Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotta!
    Ha ha känner igen mig, har försökt flytta om och se till att de blåa hamnar i en egen rabatt. Det fungerade ganska bra men i år är det lite huller om buller igen. De är extra fina i år, stora och ståtliga.
    Aklejor är så fina, du har många vackra.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt så många varianter det finns på akleja, både i form och färg.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Ljuvligt med alla aklejor och deras eventuella färgkrockar kan man definitivt ha överseende med.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Helt underbart! Jag älskar aklejor i alla de former och färger.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  6. Det är likadant här, aklejorna väljer själva var dom vill växa - annars växer dom inte alls. Det gäller nästan alla i alla fall.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
  7. Så vakre akeleier du har, er også veldig glad i dem.
    De er så fine der de dukker opp på uventede steder.

    Klem, Ida

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.