Rödguld i rabatten

Jag har förflutet i smyckesbranschen, där fick jag lära mig att det finns gult guld och rött guld (bland annat) och det är kopparhalten som bestämmer vilken färg guldet får.

I min trädgård växer gulltöreln, den börjar med gult guld och övergår sedan i rött guld när blommorna "mognar".


I övrigt haltar liknelsen med smyckesguld, för gulltöreln är inte exklusiv eller dyrbar. Den är bara en bra och fin utfyllnad i gula rabatten. Och trevlig när den skiftar nyans och ger ett nytt utseende efter ett tag (man kan ju ledsna på det knallgula...)

Och måste jag välja mellan guld och gulltörel, då är inte valet svårt - gulltörel. Smyckesbranschen var too much för mig. Hänt i veckan var vår "branschtidning", alltså jag har knappt hämtat mig ännu från detta trauma i arbetslivet och det är femton år sedan.




3 kommentarer:

  1. Gulltörel gillar jag med även om min just nu inte har en så framträdande plats hos mig. Men du det låter spännande med smyckes branschen Även om det är dyrt och exklusivt om man ska ha äkta vara.
    Ha nu en fin torsdag
    kram Meta

    SvaraRadera
  2. Ja jag vet ju också vad jag skulle välja. Jag har aldrig smycken på mig, inte ens min vigselring eller förlovningsring. Dom ser faktiskt båda ut som nya när jag någon gång tar fram dom. Dom åkte av redan 2:a dagen på bröllopsresan och sen har dom aldrig kommit på igen! *fniss*
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  3. Det är något särskilt med gulltörel. Färgspelet från gult till orange är en del men även kransformen gör att det blir snyggt.

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.