Vintergröna former

Kikar man runt lite finns det både färg och en del fina former där ute i det vita.


Buxbomen i kruka som klarat vinter efter vinter.



Rhododendron som ser ut att frysa så hiskeligt att man vill gå och lägga ett duntäcke runt den.



Ginsten som fläkte sig i första snöfallet för säsongen. Nu funderar jag på hur jag ska rädda den här mästerblommaren för ytterligare vinterskador. Akut är den stöttad och uppbunden, men på längre sikt behövs det nog beskärning och kanske till och med en annan växtplats.

5 kommentarer:

  1. Snø gir mange fine former i hagen.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Visst blir trädgården vacker med snötäcke! Det rä trevligt att se växterna i lite nya kläder...

    SvaraRadera
  3. Hihi, du skrev också om rhoddisar idag! ...sedan blev jag ytterligare full i skratt..det gällde ginsten! Måste bara berätta att jag satte en vårginst för ett par år sedan vid dammkanten och den där ginsten tog ett tag innan den satte fart att växa....nu i höst så orkade jag inte med trädgården utan anlitade en hjälp som skulle rensa....och vad hände? Jo, han rev upp hela ginsten, trodde det var torrt gräs!!! Jag har pillat ner den igen, men vi får väl se om den tar sig..snacka om att jag blev full i skratt när du skrev om din ginst....ursäkta fnissattacken!
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  4. Visst finns det en del som är vackert, men mesta delen av vinter kunde gärna tas bort. Det skulle räcka med från den 10 december till den 10 januari, sen tycker jag att våren kunde komma lite sakta!
    Fast vi ska väl inte klaga numera, här är vintern inte så hård som i Stockholm och framförallt så kommer den alltid betydligt senare. I storstan så hade det alltid snöat till Rolles födelsedag den 14 november, men här gör det inte det. Jo, på dom snart 13 åren vi bott här så har det kommit snö i mitten på november TVÅ (!) gånger. Lite skillnad mot norröver.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vad dina rododendron ser rysligt ledsna ut! Tål inte ginst rätt hård beskärning? Jag har precis sått ginst, vilket jag aldrig gjort. Ska bli kul att se om det går. Fröna har jag fått av en som är ginstägare. / Britt

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.