Skimrande


En sexfläckig bastardsvärmare på besök. En rödprickig filur som också är rödlistad då dess naturliga levnadsmiljöer är hotade. Prickarna varnar för dödligt gift, cyanid... nåde den fågel som tar fel.



Astilben i sin vackraste skrud, alldeles nyutslagen står blommorna med skimrande pärlvippor.



Regnfattig juli hittills och astilben måste stödbevattnas trots min skuggiga trädgård. När astilbens blad har vissnat återhämtar den sig inte mer under samma säsong och det är ju lite synd eftersom den har sin bästa tid under senare delen av sommaren.


5 kommentarer:

  1. Har aldrig sett en sån insekt, så vacker den är.
    //Anne-Lie

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotta!
    Vacker och farlig. En ny bekantskap för mig.
    Det är så torrt, växterna mår inte bra, men lite vatten måste de få. Ser inte ut som att vi kommer att få regn de närmaste dagarna.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fina, vackra bilder! Har aldrig sett den svärmare heller.

    SvaraRadera
  4. Underbart vacker svärmare, aldrig sett någon liknande, men jag går ju inte omkring med förstoringsglas på näsan direkt. En vit krollilja ser jag i högra kolumnen, en sådan har jag heller inte skådat, bara lila varianten. Du verkar kunna det mesta om blomster och blad, själv är jag novis inom området.

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.