Temynta tänkt som fjärilsmagnet

Temynta är ganska ny i min trädgård. Jag köpte frön för några år sedan för jag villa ha ännu fler nektarrika fjärilslockande blommor. Det grodde bra och jag fick många plantor, men de är nog inte så härdiga, det verkar gå åt en eller ett par varje vinter. Eller så är det den tunga lerjorden som är för tuff för dem. De som finns kvar är härliga att följa.

Först kommer de snygga gröna fodralen.



Och sedan ser man de läckra pärlorna när höljet öppnar sig.



Några får till och med flera våningar med blommor.



Temyntorna kan ha rosa eller röda blommor. Det finns nog vita sorter också. Hos mig är de alla rosa, de flesta i ljusa skära nyanser, några lite starkare rosa.



Vilka som blir mörkare syns tydligt redan på foderbladen.



En läcker samling höga färgstarka blommor som ska locka fjärilar i massor.


Men så blev det ju inte. Fjärilarna verkar föredra grannarna. Både fjärilar och humlor sitter hellre på lavendel, allium och borstnejlikor. Senare väljer de hellre solhattarna än temyntorna. Det blev inte de fjärilsmagneter som jag hade tänkt mig, men de är ju väldigt vackra att se på i sig.


3 kommentarer:

  1. Riktigt vacker!
    Ha en fin söndag / Marika

    SvaraRadera
  2. det är ju inte dumt att d får ha en egen blomma att njuta av som är så vacker. så fina bilder.
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Temyntorna är ju så vackra även om faktiskt insekterna föredrar en hel del andra växter. Jag tycker temyntan är som kryddträdgårdens papegojor, färggranna och lite lustiga när de får en extra våning på blomman.
    Vad det gäller härdighet har jag märkt att den varierar kraftigt mellan olika sorter även om jag odlar väldränerat. Mina rosa och röda har tjugo år på nacken, med nån gulvitprickig variant inte ens klarade en vinter.
    Snygga säger jag och snyggt fotade!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.