Midsommardagens naturupplevelser


De underbara humlorna har bestämt att krolliljorna är dagens favorit. Vem håller inte med?



Vad ska han upp där att göra? Nektaren finns ju på undersidan...



En stund på dagen lyser solen från exakt rätt vinkel för att skapa konstverk på trätrallen.



Idag har det inte bara varit humlor och krolliljor. Hela trädgården formligen vimlar av fantastiska, färgstarka, nyutslagna nässelfjärilar. Går jag förbi borstnejlikorna så är det som att gå i ett fjärilshus, fjärilar överallt. Helt magiskt (men omöjligt att fånga på bild, fast de är så många...)



Men de sitter inte bara på nejlikorna. Backtimjan är också populärt.



Eller som den här, som poserade på en edelweissknopp.


Ha en fin fortsättning på helgen!
♥ ♥ ♥

10 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen bilden med blomskuggan på trätrallen. Snyggt! Hemma i trädgården väntar jag fortfarande på att vår ensamma krollilja ska slå ut. Snart händer det, åtminstone om det fortsätter att vara så här varmt och soligt.

    Under dagens promenad konstaterade jag att det var en ny generation nässelfjärilar ute ur sina puppor. De flaxade verkligen omkring överallt och att de var nykläckta kunde man se eftersom de var perfekta både vad gäller färger och oskadade vingar.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Jag tycker det är svårt att fotografera insekter men du har verkligen lyckats!

    SvaraRadera
  3. Visst är det fint med alla humlor och fjärilar nu. Ser att du har fotat två olika humlor. Jag har mest en annan sort med vit rumpa. Tänkte jag skulle försöka lära mig känna igen några av de vanligaste, men det är minsann inte så lätt.
    Vilken lyx att få lnda på en edelweiss!
    Sllt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt vackra bilder! Krollilja är bara så vacker från alla håll och vinklar.

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder på blommorna och insekterna det är mycket av dom nu efter regent vi fått 30 mm ena dagen och lite mindre idag
    Ha nu en fin söndag
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Vackert, har inte sett några fjärilar på ett tag, och humlorna har också försvunnit. Hoppas de kommer tillbaka snart. Härlig krollilja.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  7. Hade krolliljor en gång - plötsligt försvann de och var borta i flera år - i år har jag till min stora glädje en som blommar i en helt annan del av trädgården :)
    Massor med fjärilar och humlor här också ... såå härligt! Verkligen som ett konstverk med skuggorna mot trätrallen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Hei Charlotta. Så heldig du er som har hagen full av sommerfugler! Jeg har nesten ikke sett noen i år, jeg får håpe de kommer snart! Jeg sådde frø av busknellik i vår, så neste sommer gleder jeg meg til en fantastisk blomstring! Ha en fin søndag! Klem fra Anne-Kristin

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder! Och jag är så nöjd, mina vita krolliljor blommar för andra året i rad trots helt söndertuggade blad och vanvettigt många liljebaggar. Klarar du dig från dom?

    SvaraRadera
  10. Waow den översta bilden på humlan är grym!

    SvaraRadera


Stort tack för att du tagit dig tid för en kommentar!


Alla anonyma kommentarer hamnar i skräpposten och de raderas utan granskning. Har du ingen blogg kan du kommentera med namn/webbadress och bara fylla i namn.